Ćwiczenia eutonii

Ćwiczenia te polegają na wzmaganiu umiejętności odczuwania wrażeń płynących z własnego ciała i odpowiedniego uświadamiania ich oraz rozpoznawania. Nabycie umiejętności odczuwania i rozpoznawania wrażeń płynących z organizmu pomaga rozładować napięcia mięśniowe i związane z tym napięcia psychiczne.

Najogólniej mówiąc ćwiczenia te polegają na koncentracji na strumieniu wrażeń płynących z naszego ciała i półgłośnym nazywaniu tego, co się w tej chwili czuje. Schwäbisch i Siems polecają następujące ćwiczenie eutoniczne.

Połóż się na jakimś twardym podłożu. Nogi i stopy ułóż równolegle. Ramiona wzdłuż tułowia. Oczy zamknięte lub lekko otwarte. Najpierw leżymy kilka chwil zupełnie spokojnie. Wczuwamy się we wrażenia, jakie dochodzą nas ze styku skóry z ubraniem oraz ze styku ciała z twardym podłożem. Następnie zaczynamy śledzić i werbalizować (nazywać półgłosem lub w myśli) wrażenia płynące z poszczególnych regionów ciała w następującej kolejności:

Brzuch, miednica, górna część uda. (Wczuwać się we wrażenia płynące z „góry” i z „dołu” tych części ciała). Wczuwamy się następnie w lewe kolano, lewą dolną część uda, w staw lewej stopy, lewą stopę, podbicie, palce, podeszwę. Dalej prawa górna część uda, prawe kolano, prawa dolna częśćuda, prawa stopa, podbicie, palce stopy, podeszwa.

Znów wczuwamy się w miednicę i brzuch. Dalej w pierś, następnie dolną część grzbietu i pleców. Dalej górna część pleców i grzbietu, lewe ramię, lewe przedramię, lewy łokieć, lewa dalsza część ręki, nadgarstek, dłoń wraz z pięcioma palcami..

Prawe ramię, prawe przedramię, prawy łokieć, dalsza część ramienia, nadgarstek, dłoń, wszystkie palce prawej dłoni. Wczuwamy się w szyję, kark, tylną część głowy, górną część, wierzchołek głowy, twarz, a następnie śledzimy wrażenia płynące z całego ciała jako całości. Następny etap to śledzenie i półgłośne nazywanie wrażeń płynących z ciała jeszcze raz w tym samym co poprzednio porządku.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>