Ćwiczenia z wahadłem cz. II

Ćwiczenie zdolności koncentracji rozpoczynamy od zajęcia wygodnej pozycji sprzyjającej rozluźnieniu mięśni. Po zajęciu wygodnej pozycji w fotelu lub na jakiejś leżance staramy się koncentrować na punkcie naszego czoła znajdującym się między oczami (tuż nad oczami, u nasady włosów). Jeżeli uprawiający autopsychoterapię ćwiczy z początku przy pomocy terapeuty, to ten dotyka dłonią tego punktu na czole i poleca wyobrazić sobie, że znajduje się tam wymalowany grubą kreską znak w kształcie „X”.

Jeżeli ćwiczymy sami, sami dotykamy dłonią tego punktu i wyobrażamy sobie, że jest tam namalowany znak ,,X”. Leżymy zatem czy siedzimy w wygodnej pozycji, zamykamy oczy i koncentrujemy się na punkcie czoła, leżącym u nasady włosów. Staramy się maksymalnie skoncentrować na znaku „X”. Po pewnym czasie, od kilkudziesięciu sekund do kilku minut, zaczynamy odczuwać napięcie mięśniowe w powiekach, „ciężkość” powiek, zmęczenie oczu.

W tym stanie udzielamy sobie instrukcji, to jest mówimy do siebie w myśli: „Koncentruj się na punkcie X. Zwróć na ten punkt całą uwagę. Zwróć uwagę na to, jak powieki stają się coraz bardziej ciężkie i napięte. Jak oczy stają się coraz bardziej zmęczone, senne”. Jeżeli w trakcie tego zaczynamy mrugać, udzielamy sobie dodatkowej sugestii: „Oczy moje stają się coraz bardziej zmęczone, coraz częściej mrugam”. Należy jednak starać się, aby mieć otwarte oczy, bo to prowadzi do szybszego zmęczenia mięśni powiek i do zamknięcia oczu.

Udzielamy sobie dalszej sugestii, że oczy i powieki nasze stają się coraz bardziej zmęczone, napięte, a powieki coraz bardziej ciężkie. Po upływie kilkunastu sekund, do kilku minut, powieki „same” zamykają się. Wtedy przestajemy koncentrować się na punkcie czoła znajdującym się u nasady włosów.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>