Ćwiczenie pewności siebie – kontynuacja

Typowe grupy objawów niepewności siebie zawiera specjalna skala do pomiaru pewności siebie, tzw. SKALA PEWNOŚCI SIEBIE RA- THUSA. Oto typowe wypowiedzi i mniemania ludzi niepewnych siebie:

– Wydaje mi się, że większość ludzi jest bardziej agresywna i pewna siebie, niż jestem ja.

– Ociągam się z umawianiem na spotkanie z innymi ludźmi z powodu mojej „nieśmiałości”.

– Uważam, aby nie urażać uczuć innych ludzi.

– Kiedy sprzedawca w sklepie zadaje sobie wiele trudu, aby pokazać mi różne towary, trudno mi odmówić kupienia czegoś.

– Bywają chwile, kiedy brak mi odpowiedniego argumentu w rozmowie czy dyskusji.

– Często nie wiem, co mam mówić jakiemuś atrakcyjnemu przedstawicielowi odmiennej płci.

– Mam opory przed załatwieniem jakichś moich spraw przez telefon.

– Wolę prosić o przyjęcie mnie do pracy lub załatwienie czegoś ważnego listownie niż w bezpośredniej rozmowie.

– Męczę się, kiedy wypadnie mi oddać z powrotem do sklepu lub wymienić jakąś źle kupioną rzecz.

– Kiedy jestem zły na jakąś szacowną osobę z mojej rodźmy, wolę ukryć swoje uczucia, niż je ujawnić.

– Unikam stawiania pytań, np. na jakimś zebraniu, odczycie, z lęku, aby nie wydać się głupim.

– Unikam w czasie kupowania czegoś targowania się o cenę.

– Ciężko mi przychodzi powiedzieć komuś „nie”.

– Kiedy ktoś mówi mi jakiś komplement, nie wiem zazwyczaj, co na to odpowiedzieć.

– Bywają chwile, w których nie mogę po prostu komuś nic powiedzieć (Morris, 1977, s. 305 – 306).

Trening pewności siebie opiera się na podobnych założeniach jak inne metody redukcji lęku, zwłaszcza metoda desentyzacji. W metodach tych chodzi o PRZEWARUNKOWANIE reakcji lękowych, tzn. prowokowanie ich i „zamienianie” na reakcje inne przeciwstawne, najczęściej reakcje odprężenia, relaksu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>