Kontrola napięcia lękowego

Kofta referuje ciekawe badania Epsteina i Fenza nad lękiem występującym u skoczków spadochronowych. Okazało się, że niedoświadczony skoczek spadochronowy, taki, który dopiero zaczyna skakać, odczuwa najsilniejszy lęk tuż przed oddaniem skoku. Jest to silny lęk, który u wielu początkujących skoczków dezorganizuje działanie. Lęk ten opada po wykonaniu skoku.

U skoczków doświadczonych jest inaczej. Oni również odczuwają lęk, ale NAJSILNIEJSZY z odczuwanych przez nich lęków występuje nie tuż przed skokiem, ale na wiele godzin przed oddaniem skoku, z samego rana w tym dniu, kiedy mają się odbyć skoki. Nowicjusze natomiast nie odczuwają w tym czasie silnego lub nawet żadnego lęku.

Natomiast przed samym skokiem doświadczony skoczek nie odczuwa prawie lęku lub bardzo mały, tak że lęk ten nie wpływa dezorganizują- co na jego celowe działanie. Przy bliższej analizie tego zjawiska okazało się, że doświadczeni skoczkowie stosują własne sposoby obrony przed lękiem znacznie wcześniej, zanim osiągnie on taki poziom, że wpływa dezorganizująco na zachowanie. Doświadczony skoczek spadochronowy uczy się spontanicznie lub przy niektórych wskazówkach instruktora, jak kontrolować własny lęk, tak żeby nie dezorganizował on zachowania.

Co robi doświadczony spadochroniarz, kiedy nachodzi go taki lęk na wiele godzin przed oddaniem skoku? Przede wszystkim eliminuje z głowy lękowe myśli i wyobrażenia. Następnie przeciwdziała reakcjom lękowym „produkując” reakcje przeciwstawiające się reakcjom lękowym, np. reakcje odprężenia, radości, agresywności. Buduje też siebie w inny sposób, pobudzając własną ambicję, wolę panowania nad sobą, konieczność wykonania obowiązku itp.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>