Praktyczne ćwiczenia wyobraźni zalecane przez Maltza

Postaraj się, radzi Maltz, każdego dnia znaleźć pół godzinki czasu, w jakimś spokojnym miejscu, gdzie ci nikt i nic nie będzie przeszkadzało. Usiądź wygodnie i odpręż się jak możesz najgłębiej. Następnie przymknij oczy i staraj się wyobrażać sobie różne sytuacje i zdarzenia swojego życia jak najbardziej wyraziście, szczegółowo, plastycznie, żywo, we wszystkich szczegółach. Staraj się przypominać sobie i wyobrażać wszelkie najdrobniejsze szczegóły: kształty, barwy, zapachy, smaki, hałasy, słowa, dźwięki. Jeżeli wyobrażasz sobie ludzi, staraj się widzieć najdokładniej ich miny, gesty, ruchy, słyszeć ich słowa. To, co przeżywasz, staraj się widzieć i czuć.

Wyobrażaj sobie takie sceny z twojego życia, w których widzisz siebie, jak ZACHOWUJESZ SIĘ TAK, JAKBYŚ CHCIAŁ SIĘ zachować. Wyobrażaj sobie siebie, jak robisz coś tak, jak chciałbyś robić, jak działasz skutecznie, dobrze, jak coś ci się udaje. Wyobrażaj sobie, jak zachowujesz się w różnych życiowych sytuacjach, tak jak tego pragniesz, jak chciałbyś się zachowywać. Wyobrażaj sobie siebie, jak działasz z maksymalną skutecznością, jak robisz coś, w czym ci się wiedzie.

Wyobrażaj sobie siebie, jak coś ci się udaje, jak zachowujesz się „dobrze” w różnych sytuacjach społecznych niezależnie od tego, że jeszcze kilka godzin temu zachowywałeś się zupełnie inaczej.

Wyobrażaj sobie żywo, jak będziesz zachowywał się w przyszłości w określonej sytuacji. Odczuwaj przy tym radość, pogodę z tego, że tak będziesz się zachowywał. Mów sobie przy tym w myśli „tak będę się w tej sytuacji zachowywał, aby mój cel osiągnąć”.

Jeżeli jesteś zahamowany i nieśmiały, wyobrażaj sobie, jak zachowujesz się wobec ludzi swobodnie, śmiało, bezpośrednio, odważnie, jak czujesz się wolny, swobodny i nieskrępowany. Jeżeli boisz się jakichś sytuacji życiowych, jesteś w nich zalękniony, wyobrażaj sobie podobną sytuację i siebie, jak zachowujesz się odważnie, swobodnie, spokojnie. Jak odczuwasz odprężenie, zaulanie do siebie i robisz to, co masz w danej sytuacji robić. Wzbudzaj w sobie radość, wewnętrzy spokój, pogodę ducha. ‚

Takie ćwiczenia pobudzają ośrodki dyspozycyjne naszej osobowości. Dostarczają nowych POZYTYWNYCH bodźców i sprawiają, że rzeczywiście zaczynamy zachowywać się w realnym życiu, tak jak zachowujemy się w wyobraźni w stanie odprężenia i relaksu.

Jeżeli będziesz wykonywał takie ćwiczenia w wyobraźni systematycznie, pisze Maltz, to już po kilku tygodniach stwierdzisz ze zdumieniem, że zachowujesz się zupełnie inaczej w sytuacjach, które kiedyś sprawiały ci kłopot, w których nie mogłeś działać, tak jak chciałeś, lub przeżywałeś opory, lęki i zahamowania.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>