Stosowanie autosugestii

Praktyczne stosowanie autosugestii dla formowania obrazu siebie wymaga kilku warunków: – wolnego czasu, około 15 – 30 minut, w którym jesteśmy całkowicie sami i nie mamy żadnych pilnych spraw do załatwienia. Siadamy wygodnie w fotelu lub kładziemy się na kanapie i staramy się osiągnąć stan wewnętrznego rozluźnienia, relaksu, dekoncentracji. Jest to stan, w którym nasze mięśnie są rozluźnione i staramy się żadnej myśli nie poświęcać naszej uwagi, pozwalamy na „wałęsanie się” po świadomości różnym myślom i obrazom, aż staną się nikłe, ledwo zaznaczone.

W tym stanie psychicznego rozluźnienia wypowiadamy cicho, półgłosem formuły dotyczące naszego postępowania. Na przykład: „jestem opanowany”, „spokojny”, „jestem pewny siebie”, „poradzę sobie z takim czy innym zadaniem”. WYOBRAŻAMY sobie przy tym JAK NAJBARDZIEJ KONKRETNE nasze zachowanie, takie, jakie ono ma być.

Stosowanie autosugestii jest zwłaszcza dla początkującego trudne, ponieważ wymaga, aby człowiek był wewnętrznie rozluźniony, a jednocześnie skoncentrowany na tym, co powtarza lub co sobie wyobraża w czasie powtarzania formuł autosugestii.

Rozluźnienie wewnętrzne, relaks, zmniejszenie działania świadomej kontroli jest konieczne, ponieważ jak podkreślają to znawcy zagadnienia np. Schultz, Baudoin – tylko w stanie takiego rozluźnienia dostępne są naszym manipulacjom procesy nieświadome zachodzące w organizmie, czyli procesy, które na nasze zachowanie wpływają, ale z których sobie nie zdajemy sprawy, nie potrafimy o nich pomyśleć ani powiedzieć.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>