System praktycznego stosowania autosugesti

Baudoin opracował system praktycznego stosowania autosugestii dla potrzeb formowania własnej osobowości. System ten obejmuje cztery grupy zabiegów:

– 1. Każdego ranka tuż po obudzeniu, radzi Baudoin, i każdego wieczoru tuż przed zaśnięciem należy powtarzać następującą formułę autosugestii: „Z każdym dniem wiedzie mi się pod każdym względem coraz to lepiej i lepiej”. Wymawiać tę formułę należy powoli, z małymi pauzami, po to, aby słowa pociągały za sobą odpowiednie wyobrażenia, kon stelacje wyobrażeń, działań, w których wiedzie się lepiej.

– 2. Kiedy w ciągu dnia zaczynają nachodzić nas przykre myśli lub odczuwamy przykre stany somatyczne, np. ból głowy, znużenie, bóle w innych częściach ciała, powtarzamy szybko, poruszając przy tym wargami: „to mija, to przechodzi”. Przy bólach, np. brzucha czy głowy, pomaga jednoczesne wykonywanie ruchów gładzących – usuwających.

– 3. Kiedy okoliczności na to pozwalają, należy stosować systematyczne zabiegi autosugestii. Oznacza to wprawianie się w stan psychicznego odprężenia, rozluźnienia oraz spętania uwagi wyobrażeniami takich zachowań, jakie człowiek chciałby wykonywać. Należy w tych stanach rozluźnienia wywoływać bardzo żywe i plastyczne obrazy swego zachowania.

– 4. Należy ćwiczyć umiejętność relaksacji, psychicznego odprężania się, rozluźniania mięśni. Trzeba także ćwiczyć własną wyobraźnię, tak aby wyobrażenia podawane w autosugestii były jak najbardziej żywe i konkretne. Pomaga tu wyrobienie nawyku „wyobrażania sobie” czegoś oraz oglądanie dzieł malarstwa.

Baudoin radzi także ćwiczyć zdolność koncentracji uwagi na dowolnych wyobrażeniach (Baudoin, 1925, s. 129 – 210).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>