Warunki do spełnienia przy autosugestii i treningach relaksacyjnych

Treningi relaksacyjne i autosugestia wymagają tak jak! wszystkie sposoby pracy nad rozwojem własnej osobowości spełnienia kilka warunków, po to aby można było z nich odnieść praktyczną korzyść w codziennym życiu.

Przede wszystkim musimy sobie zapewnić codziennie chwilę wolnego czasu, jakieś 15-30 minut, który w pełni do nas należy, kiedy nikt nam nie przeszkadza, kiedy możemy być zupełnie sami i nie czekają nas w najbliższej perspektywie jakieś wyczerpujące psychicznie i fizycznie zajęcia. Dobrze byłoby, aby pomieszczenie, w którym chcemy uprawiać treningi relaksacyjne, było ciche, w czasie pierwszych treningów lekko zaciemnione. Po nabyciu pewnej wprawy, po kilku miesiącach uprawiania treningów relaksacyjnych i zabiegów autosugestii można próbować uprawiać je na dworze w spokojnych cichych miejscach, np. w górach w lesie, nad wodą. Nie odniesiemy większych korzyści z tych zabiegów na hałaśliwej plaży, w silnym słońcu, w zgiełku obecności wielu ludzi. Treningi relaksacyjne i zabiegi autosugestii wymagają ciszy i odosobnienia.

Nie powinno się rozpoczynać treningów relaksacyjnych i zabiegów autosugestii, kiedy jesteśmy bardzo zmęczeni, psychicznie pobudzeni, kiedy przeżywamy silne kłopoty i jesteśmy w „psychicznym dołku”. Później, kiedy nauczymy się wprowadzać w stan relaksu i nauczymy się praktycznego stosowania autosugestii, możemy stosować te zabiegi do psychicznej regeneracji i łagodzić nimi stany wzburzenia, zmęczenia, odpływu psychicznej energii, ale uczyć się technik relaksacji i autosugestii trzeba, kiedy nie jest się zbyt zmęczonym i psychicznie rozbitym.

Warunki do spełnienia przy autosugestii i treningach relaksacyjnych cz. II

Ważne jest aby stawiać sobie realistyczne cele i nie oczekiwać za wiele od treningów relaksacyjnych i autosugestii. Trzeba pamiętać, że treningi relaksacyjne i autosugestia mogą nam pomóc w ograniczonym zakresie i tylko wtedy, kiedy uprawiamy je systematycznie. Można oczekiwać po nich, że zwiększy się nasz wewnętrzny spokój, będziemy mieli większy zasób energii psychicznej, poprawi się obraz siebie, poprawi się skuteczność działania, ale zabiegi te nie zmienią z dnia na dzień naszej osobowości i nie staną się cudownym lekarstwem na wszystkie kłopoty.

Treningami relaksacyjnymi i autosugestią nie można zastępować codziennej zwykłej pracy i trudu wykonywania naszych głównych zadań życiowych. Każdy ma w jakimś okresie swego życia swoje główne zada nia życiowe, które musi rozwiązać środkami takimi, jakie są do tego najodpowiedniejsze. Student np. aby skończyć studia musi się uczyć i jeżeli nie będzie wykonywał tego swojego głównego zadania, a uprawiał treningi relaksacyjne i autosugestię, nie poprawi swego losu.

Sportowiec musi trenować, aby osiągać lepsze wyniki, artysta doskonalić swoją sztukę, przeciętny człowiek dbać o dom, o dobro swoich najbliższych, o dobre wykonywanie obowiązków zawodowych. Treningi relaksacyjne i autosugestia mają nam pomagać w realizacji głównych zadań życiowych, nie mogą stać się głównym zadaniem życiowym.

Kiedy zdecydujemy się na stosowanie proponowanych tu ćwiczeń, dobrze byłoby, aby mieć jakieś sprawdziany, które informowałyby nas. czy te zabiegi pomagają w rozwoju, czy idziemy naprzód, czy udaje się nam rzeczywiście lepiej radzić ze swoimi sprawami życiowymi, czy zwiększa się nasz psychiczny komfort, zadowolenie z siebie, zadowolenie z życia. Takim sprawdzianem może być pisanie dziennika, w którym notujemy systematycznie co jakiś czas nasze samopoczucie, analizujemy własne stany psychiczne, wpisujemy osiągnięcia i porażki. Dobrze jest też porównywać się z innymi i zadawać sobie pytanie, czy mam podobne osiągnięcia jak inni? czy większe, czy mniejsze. Możemy też porównywać siebie i nasze zmagania z życiem ze zmaganiami ludzi, którzy mieli jakieś większe osiągnięcia i opisali swoje życie w dziennikach, autobiografiach, listach. Możemy się tam dowiedzieć, że nie ma człowieka, który by nie przeżywał zwątpienia, niechęci do siebie, przygnębienia, poczucia winy, walk wewnętrznych. Takie porównywanie siebie z innymi daje nam pewien dystans do siebie i pomaga ujrzeć siebie w innej perspektywie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>